Puding Mangga Berkuah Kastard Vanilla

Puding Mangga Berkuah Kastard Vanilla



Bahan-bahan :


Bahan A:

  • 1 paket sebuk agar2 ~ saya guna 10gm
  • 1000ml air
  • 150gm gula pasir



Bahan B:

  • 400gm mangga masak
  • 200ml susu cair
  • 100ml air
  • ** saya tambah sedikit warna kuning telur
  • ** kisar semua bahan B


Cara:

1. Bahan A dimasak sehingga gula larut.

2. Masukkan bahan B, kacau hingga sebati dan renehkan hingga mendidih sekejap. Pastikan sentiasa dikacau.

3. Angkat dan tapiskan.

4. Masukkan dalam acuan pilihan dan sejukkan. Pastikan acuan basahkan sedikit dgn air supaya senang keluarkan puding nanti.


Bahan kuah kastard:

  • 300ml susu cair ~ saya guna 200ml
  • 100ml air ~ saya guna 200ml
  • 2 biji kuning telur
  • 2 sb vanilla ~ saya guna 1st
  • 6 sb gula pasir
  • 1 sb tepung kastard
  • sedikit garam



Caranya:

1. Satukan semua bahan, kacau menggunakan whisk dan masak dgn api sederhana sehingga agak pekat. Tutup api. Pastikan jangan sampai terlalu pekat.

2. Angkat dan tapiskan.

3. Sejukkan dahulu baru dituang atas puding.


Selamat Mencuba

Resepi Untuk Dikongsi

0 comments:

Post a Comment

Resepi Untuk Dikongsi. Powered by Blogger.